KTM specialist

THE PIONEER

Home // THE PIONEER

76 KILOMETER & 2285 HOOGTEMETERS

STAGE 1

Vandaag de 1e echte etappe. Waarbij de start vandaag weer in Moke Lake was en de Finish in Arrowtown. De etappe begon met de 1e 23km op en af met een paar fikse klimmen erin waar de stijgingspercentage de 27% procent aantikte . We begonnen er beide goed aan en konden snel ons tempo vinden. Na ongeveer 15km single track afgewisseld met brede gravelpaden, kregen we een stuk van 5km single track waarbij er af en toe ook gelopen moest worden. ( kwam vooral natuurlijk doordat ze voor ons afstapte πŸ˜‰) . Na dit gedeelte kwam een mooi lopend stuk waarbij korte klimmetjes met snelle afdalingen volgde . Hier hebben we flink veel rijders in kunnen halen en konden we een mooie voorsprong uitbouwen . Aangekomen bij post 2 wisten we dat er een klim aankwam. Deze klim bleek toch wat langer te zijn als we dachten. We begonnen op 265 hoogte en moesten door naar 1218 meter. Al met al een klim van ruim 8km met een aantal pittige stukken erin . Hier kregen wij het alle bij wel wat zwaarder en moesten we toch wat rijders weer voorbij laten gaan . Eenmaal boven stond een mooie afdaling te wachten met mooie kombochten erin. Wel was het oppassen dat we geen fouten maakten door de vermoeidheid . Maar gelukkig bleef ons dat bespaard. Tijdens de afdaling zat er nog een km of 5 vlak tussen met een paar korte klimmetjes . We hadden beide de tank wel redelijk leeg dus het tempo was er wel wat uit. De laatste 10km ging weer naar beneden waarbij de afdaling wel bestond uit ongeveer 10x de rivier doorrijden . Dit was ook opletten geblazen door de gladheid . Eenmaal beneden stonden Henny en Ellis ons weer aan te moedigen voor de laatste meters. Al met al een mooie maar pittige dag. Maar we weten nu wat ons echt te wachten staat deze week.

112 KILOMETER & 2570 HOOGTEMETERS

STAGE 2

Vandaag stond de koninginnen etappe op het programma . Het zou een zware en lange dag worden en er was ook kans op regen. Vanochtend weer vroeg uit de veren ons klaar maken voor deze loodzware etappe . Eenmaal bij de start werden we nog even gecontroleerd of we onze regenjas en buff bij ons hadden dit is namelijk verplicht en helemaal vandaag met kans op regen. De etappe begon met 5km vlak waarbij we direct ons goed konden nestelen in een groepje . Na de 5km kwam de 1e klim . Dit was een singletrack klim die constant op en af ging en waarbij je niet echt lekker in het tempo kon komen . We hadden vandaag een rustig gestart voorgenomen en bleven dan ook rustig ons eigen tempo rijden . Na de 1e klim hadden we een korte afdaling met daarna een snel lopend stuk gravel fietspad richting 2e klim. Deze was ruim 6km waarbij we ook weer met een singletrack ons omhoog moesten werken . We merkten hier beide al dat we niet de beste benen hadden vandaag . Maar bleven we moesten toch door en boven aangekomen hadden we de 1e post . Hier hebben we even goed gegeten en gedronken voordat we een korte afdaling hadden om weer te beginnen aan de 2e klim. Onderweg stonden Ellis en Henny ons al op te wachten met een blikje cola. Aangezien we geen cola krijgen bij de post hebben wij hun gevraagd of ze deze mee wouden nemen . Na dat blikje begonnen we aan de 3e klim van de dag. Dit was een kopie van de 2e . Eenmaal boven begon het toch flink te waaien en vielen de 1e druppels. β˜” na een korte stop om ons regenjack aan te doen vervolgde we de afdaling . Deze was ook weer erg kort want we moesten alweer beginnen aan de 4e klim. We hadden het beide vandaag wel erg zwaar doordat we geen goede benen hadden en dan hakken die klimmen er toch wel hard in . Maar goed the road to become a Legends is ook niet makkelijk . Vlak voor de 5e klim van de dag was de verzorging post. En ook hier stonden Ellis en Henny weer voor ons klaar met een blikje cola. We kregen ondertussen al veel jaloerse blikken van andere rijders. Ook bij deze stop hebben we even goed de tijd genomen om wat te eten en drinken. Na deze stop voelde ik mij zelf al een stuk beter en konden we klim 5 en 6 goed verteren . Eenmaal beneden hadden we nog 1 lange klim te gaan. Deze was in 2 fases en zo’n 8km lang . Het 1e gedeelte voelden we ons beide al een stuk beter en hebben we de nodige rijders weer ingehaald. Het 2e gedeelte was een muur waar we tegen op moesten van 2km lang met stijgingpercentages ruim boven de 25% . Maar de top is bereikt. Hier hadden we de laatste post van de dag en daarna stond ons een mooie afdaling te wachten. Eenmaal beneden was het nog 15km richting Alexandra . We hadden gelukkig de wind mee en konden hierdoor goed door rijden . FINISH we zijn er weer . Na een lange slopende dag van 7u op de fiets hebben wij stage 2 ook gehaald.

80 KILOMETER & 2175 HOOGTEMETERS

STAGE 3

Vanochtend vroeg deden wij de gordijnen open en zagen REGEN β˜”πŸ˜± Heel veel regen. We kregen ook bericht van The Pioneer dat er om 8u een extra briefing zou zijn . Hier deelde ze mee dat de route ipv 80 km nu 60km zou worden en dat de hoogste berg uit koers gehaald zou worden door sneeuwval op de top. Maar het parcours zou loodzwaar worden door de regen. We begonnen vanochtend ook in de regen aan deze tocht. De 1e 20km waren vlak tot licht oplopend . Hier hadden we al van te voren bedacht dat we goed voorin moesten zitten. Dat plan hadden de 2 andere Nederlanders vandaag ook en reden wij als laaglanders ook met zijn 4en op kop . Het waaier rijden kennen ze hier in Nieuw Zeeland niet echt . Dus daar moesten we onderweg ook nog even een korte cursus in geven. Na de 1e snelle kilometers begon de lange beklimming van zo 8km . Doordat we over gravel/zandpaden reden zuigde de ondergrond flink waardoor het nog een stuk zwaarder werd . Tijdens de beklimming goed ons eigen tempo gereden tot aan de top. Hier was de 1e stop. Na een snel hapje en drankje weer door. Vanaf stop 1 tot aan 2 was het constant op en af . Soms wat langere beklimmingen en soms snelle korte klimmetjes . Tot we op een gegeven moment bij een meer kwamen . Hier moesten we afstappen en onze fiets hooghouden met de ene hand en de andere hand vasthouden aan het koord. Door het mooie weer was het water natuurlijk ook heerlijk warm πŸ₯ΆπŸ₯Ά . Nadat we waren overgestoken was het eerst de kuiten weer flink opwarmen . Stop 2 tevens de laatste van vandaag . Het kwam nog steeds met bakken uit de lucht maar we wisten dat het vanaf hier veelal naar beneden zou gaan met op het laatst nog een stuk oplopend. Wij als Nederlanders zijn wel gewend door de modder te rijden en we hebben dan ook flink gas gegeven naar beneden en konden hier weer veel plekken goed maken . Het probleem was op gegeven wel dat de remblokken volledig weg waren . Maar remmen is angst. Dus gewoon door. De laatste 5km liepen nog weer vies omhoog . Je kent dat wel dat je denk dat je een lekke achterband hebt maar er niks aan de hand is . Maar na 3u en 25 min hebben wij de Finish weer bereikt .

69 KILOMETER & 2735 HOOGTEMETERS

STAGE 4

Vandaag Stage 4 op het programma . Het zou een zware etappe worden met pittige klimmen. Nu is er vanochtend een briefing geweest dat de top van 1200m niet te bereiken was door sneeuwval . En we niet verder gingen als 900m . We begonnen vandaag iets rustiger om op het eind te vlammen. Het 1e stuk kenden we van vorige week al doordat we hier getraind hadden. Dit was zeker een voordeel hierdoor wisten wat er komen zal. Na een goed ritme gevonden te hebben voelde we ons beide goed vandaag. En haalde langzaam de 1e renners weer in . Eenmaal op de top hadden we de zelfde afdaling als gisteren . En hier konden we weer flink gas geven ( iets met remmen is angst ) . Zo langzamerhand werden we ook als steeds bekender onder de rijders als de KTM Boys of The Dutchies. Doordat we vooral hard gingen op vlakke / licht oplopende stukken en afdalingen. Eenmaal beneden waren we heel wat renners voorbij gegaan en reden we al bijna vooraan in onze startgroep.Β  Beneden kregen we te horen dat door het slechte weer de rest van de route niet te rijden was en we deze ronden van 31km nog een keer zouden doen . Dit pastte ons wel want dit rondje was op ons lijf geschreven. Nadat dat we de 1e ronde gehad hadden . Gingen we op voor lap 2 . Ook hier weer het 1e stuk niet te gek doen. En op het laatst gewoon doorbijten op de klim en weer vol gas naar beneden. Onderweg kregen we ook al vaak te horen dat onze supporters ( crazy wives)πŸ˜‚ ook erg gewaardeerd werden door andere renners. En natuurlijk ook door ons . Dat gaf ons net dat stukje extra motivatie. Nadat we weer beneden waren en nog een aantal renners hebben ingehaald weer volgas naar de Finish. Al met al een goede dag voor ons 2en en allebei zeer tevreden.

70 KILOMETER & 2500 HOOGTEMETERS

STAGE 5

Vandaag de laatste dag. Maar het wordt geen gemakkelijke zoals gewoonlijk . We beginnen in bannockburn gelijk al met een klim van 9km waarbij bijna 1000m geklommen word. Wij hadden al in de planning niet te hard van start te gaan en de benen eerst goed warm te rijden. Op een gegeven moment reden wij achteraan in onze groep, maar we begonnen weer mensen in te halen. En vlak voor de top hadden we bijna alle rijders van onze groep alweer te pakken. Boven op de top (1280m) waaide het flink en de afdaling was dan ook goed uitkijken dat we niet weg waaiden. Maar ook hier gas erop πŸ’ͺπŸ˜‚. Dat kregen we later ook nog wel te horen dat we crazy hard naar beneden gingen. Eenmaal beneden hadden we de 1e post. Gauw wat eten en drinken en weer door. Het begon nu ook al wat te regenen en de wind was ook zeer aanwezig. Er kwam een lange klim over een koeienpad. En door de wind werd deze aardig lastig. Maar ook hier haalden wij weer veel in. Ook vooral doordat wij bleven fietsen en er toch veel moesten afstappen. Na een korte afdaling kwam de 3e klim. Dit was een heftige. We moesten gewoon door het gras en af en toe een zand strook omhoog. Doordat het ook steeds meer begon te regenen was het ook nog eens extreem glad en slipte we regelmatig weg. Daarbij moesten we ook constant over en tussen de stenen manoeuvreren. Maar ook deze klim weer glansrijk gehaald en konden ons plekje goed vasthouden. Eenmaal boven gaf Marco aan dat zijn remmen zo goed als weg waren door de nattigheid. Dus voorzichtig naar beneden. Al was dit niet zo heel makkelijk door de rotsige afdaling. Maar we zijn veilig beneden gekomen en moesten hier afstappen om weer door een rivier heen te lopen. De man voor ons ging al onderuit door de stevige stroming en was kletsnat. Het was ijzig koud water. Gelukkig bleef ons dat bespaard. De laatste lange klim van de dag. Zo’n 5km omhoog. We begonnen de beentjes nu toch wel te voelen,Β  maar konden ons plekje goed vasthouden. Eenmaal boven was het een lange afdaling naar benden met een paar technische stukjes ertussen. Eenmaal benden was post 2. Net toen Marco zijn fiets op de grond legde viel zijn zadel eraf. Afgebroken 😱 de mechanieker heeft er wat tyrips omheen gedaan en hop gas erop. Na een paar kilometer viel het zadel er alweer af. Maar goed wij hebben natuurlijk ook 2 rechterhanden πŸ’ͺπŸ’ͺ en hebben het zadel er goed vast opgezet. De laatste 20km was constant op en af met korte klimmetjes. Maar deze deden toch aardig zeer na zo’n dag. Na ruim 70km hebben wij de Finish bereikt!

19 DAGEN 1404KM EN 41140 HOOGTEMETERS.

THE LEGENDS

Wij hebben THE PIONEER uitgereden! Daar stond ons supporters team ons op te wachten. Na een grandioze week met zijn vieren hebben wij de Titel THE LEGENDS binnengehaald. Na het uitrijden van de Cape Epic , Swiss Epic en The Pioneer in 1 jaar. Met 1 lekke band in Zwisterland en 1 gebroken zadel in Nieuw Zeeland mogen we niet klagen!

Allen ontzettend bedankt voor de leuke reacties van thuis via FB ,Instagram en Whats app dat heeft ons dit jaar zeker geholpen! BEDANKT!!

Marco en Maarten THE LEGENDS πŸ˜‚πŸ˜‚

Hi! Hoe kunnen we je helpen?

Ja, ik heb interesse in een fiets of ik wil een werkplaats afspraak maken.